Něco z historie.
Tento motocykl se vyráběl v letech 1968 – 1982 v Povážských strojírnách v Povážské Bystrici jako typ 23 Mustang.
Vznikl vlastně na základě průzkumu trhu, kdy bylo jasné, že technická zaostalost motocyklů se stále prohlubuje a bylo potřeba s tím něco urychleně udělat. Trh navíc žádal motocykl s klasickou konstrukcí, což Jawa 20 nesplňovala. Protože vývoj nového motocyklu včetně zkoušek trvá několik let, bylo rozhodnuto v roce 1963 použít maximum součástkové základny z pionýra Jawa 20 a se zbytkem se obrátit na italskou firmu Italjet, kam se dodávaly spalovací motory a kde se vyráběla vhodná padesátka s obchodním označením Italjet Mustang. Součástky, které byly kopírovány z tohoto motocyklu jsou dobře patrné z fotografie.
Vznikl funkční vzorek a po dopracování do konečného tvaru byl na světě motocykl Jawa 50 typ 23. V roce 1964 překvapila tato neúplná kopie zákazníky, kteří hovořili o tomto stroji jen v tom nejlepším. Stal se dobrým vývozním artiklem a v USA se prodával pod stejným obchodním označením Mustang. Je zajímavé, že v té době „svobodné“ označení se dokázalo udržet i na strojích prodávaných v komunistickém světě za železnou oponou, tedy i u nás, až do konce výroby.
Původně byl celý nastříkán šedou barvou a na nádrži měl černé orámování. V polovině sedmdesátých let došlo k inovaci a na trhu se objevil jako typ 23A. Šedivé zůstaly pouze blatníky, nádrž a skříňka na nářadí byly modré, žluté nebo oranžové. Hranatý tachometr se nahradil kruhovým. Na uchycení kluzáků v přední vidlici se použily krátké šrouby M8 – zmizely tedy velké matice, nastala úprava elektrického zapojení bzučáku a světel. Na nádrži se objevila samolepka s nápisem Jawa. Páčky přední brzdy a spojky se na koncích opatřily kuličkou. Původní doutníkovitý výfuk byl nahrazen rovně seříznutým typem. Zadní vidlice se zjednodušila výrobou z trubek. Na řídítkách je zmenšený plechový kryt, a upravilo se uchycení předního blatníku.
Konečná inovace přišla v posledních dvou letech výroby, kdy samolepka na nádrži byla nahrazena nastříknutým nápisem Jawa a odlitek vypínací páky spojky na motoru se změnil na lisovaný díl.
V sedmdesátých letech byl tento motocykl mezi mládeží oblíbený a velmi obtížně se sháněl. V prodejnách byl na rozdíl od typu 20 volně k dostání spíše výjimkou. Nejdražší model stál 4370 Kčs, tedy dnes přibližně 21 tisíc Kč. Po roce 1982, kdy výroba definitivně skončila, nebyl na trhu žádný nástupce. Trvalo několik let, než se na trhu objevil východoněmecký motocykl se stejným objemem značky Simson. Dovážely se zpočátku dva typy – silniční verze za 5600 Kčs a enduro za 5900Kčs. Sehnat Simsona bylo téměř nadlidským výkonem, stávala se na něj fronta i několik dní. Stačilo se při stání chvíli zdržet mimo frontu, třeba při nákupu občerstvení a o místo ve frontě člověk nadobro přišel a tím i o Simsona. Bylo třeba opět číhat, jestli možná za měsíc přijde zboží. Těsně před revolucí se objevil na trhu Simson skútr, který již tak oblíbený mezi mládeží nebyl.
Díky Simsonu a dovozu jeho náhradních dílů se Mustangové vybavovaly různými doplňky jako např. zadní nosič, kulatá zrcátka, omotávky a podobně. Takto upravený zůstal můj motocykl dodnes.
Mustang se vyvážel do mnoha zemí (USA, NDR, NSR, Polsko atd.). Samotné motory se vyvážely do Indie s vrtáním 42 mm.
Výhody tohoto motocyklu:
- jednoduché seřizování
- dostupnost náhradních dílů i v dnešní době
- malá spotřeba
- spolehlivost
- nízká hmotnost
Nevýhody:
- malá stabilita během jízdy (nevyhovující rám)
- málo účinné brzdy – hlavně v dnešním provozu
- hlučnost
- krátká životnost spojky
- pouze 3 rychlostní stupně
- časté lámání stojánku
- málo účinné tlumiče