DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

Výměna spojky podrobně

Výměna spojky bez vypouštění oleje:

 

Nejlépe je dobré začít s opravou, pokud je prázdná nádrž. Najdeme si vhodné místo – trávník, který je šikmý. Motocykl položíme na bok. Tím zajistíme nevytékání oleje z motoru-nemusíme ho tedy vypouštět.

Odšroubujeme levé víko motoru a opatrně ho sejmeme, abychom zbytečně nepoškodili papírové těsnění. Pokud se nám roztrhne, vždy plochy řádně očistíme a staré těsnění vyhodíme. Musíme použít nové. Olej by měl zůstat v motoru. Šroubovákem nebo kleštěmi opatrně vysuneme  ségrovky. Přitom dáváme pozor, aby se nám nepoztrácely ostatní díly, jako podložky, pružiny, lůžka pružin. Vždy je odkládáme do připravené krabičky. Po demontáži všech ségrovek vyjmeme spojkový talíř. Dále opatrně spojkové lamely s meziplechem opatrně přetáhneme přes spojkový koš i s primárním řetězem.

Nemůžeme-li spojku přetáhnout, musíme stahovákem po odšroubování matice pastorku pastorek stáhnout. Spojkové lamely oddělíme a podíváme se na plech, který je mezi nimi. Výstupky, které jsou ve středovém otvoru, bývají obroušené a mívají otřepy. Jsou-li výstupky skoro stejně široké jako drážky, stačí opilovat otřepy a meziplech můžeme znovu použít. Jinak musíme i tento díl  vyměnit. Dále ještě musíme zkontrolovat vodicí kolíky ve spojkovém koši. Ty bývají většinou v zanýtování uvolněné. Mají-li vůli do stran, musíme ještě odšroubovat spojkový koš a kolíky zezadu roznýtovat nebo např. mosazí zavařit. Při sváření pozor, svár nesmí být vysoký, spojkový koš by pak škrtal o karter. Když je vše v pořádku, vezmeme nové lamely, mezi ně dáme meziplech a navlékneme primární řetěz. Nyní nové lamely i s primárním řetězem se pokusíme opatrně navléknout zpět. Nasadíme řetěz na pastorek a pak navlékáme na spojkový koš. Většinou se nám to podaří, protože je primární řetěz většinou trochu vytahaný. Jinak musíme  stahovákem sundat pastorek primárního řetězu. Lamely přijdou natočit vnitřním vyboulením od sebe.

Po nasazení lamel na spojkový koš přiložíme přítlačný talíř spojky, vložíme lůžka pružin a do nich pružiny. Dále položíme podložku. Pozor, správně tam přijdou podložky s ohnutým okrajem a to ohnutím nahoru, aby bylo vytvořeno lůžko pro ségrovku. Tyto podložky tam mají svůj význam, běžná rovná podložka tam nepatří i když je nouzově použitelná (v tomto případě na fotografiích) . Seženeme si klasické kombinačky nebo jiné ploché kleště, mírně je rozevřeme a jejich čelem stiskneme pružinu s podložkou.

Při ležící motorce se můžeme dobře do kleští opřít. Druhou rukou opatrně vložíme do drážky kolíku ségrovku. Pracujeme opravdu opatrně, abychom se nezranili. Kleště povolíme. Ségrovka by měla stlačenou pružinu udržet.

Nyní ji kleštěmi opřením o kraj kolíku dotlačíme do drážky. Ještě upravíme polohu podložky, aby ségrovka byla v jejím středu. Takto zajistíme všechny pružiny.

Dosedací plochy na víku i karteru očistíme.

Zkontrolujeme těsnění, a to také otřeme. Nakonec těsnění natřeme z obou stran vazelínou a přiložíme ke karteru.

Dále přiložíme víko a dotáhneme. Pokud jsou dosedací plochy víka nebo karteru poničeny, doporučuji natřít po odmaštění všechny plochy slabou vrstvou silikonu včetně těsnění . Víko utáhneme a postavíme motocykl na stojan.  Následující seřízení spojky již provedeme s motocyklem na stojanu. Chceme-li být pečliví, výměnu spojky provedeme po vypuštění oleje a s motorkou na stojanu. Máme tu výhodu, že před položením víka na karter po montáži spojky si můžeme spojku vyzkoušet, prohlédnout si její rovnoměrný (pístový) pohyb. Na položeném motocyklu to jde jen velmi obtížně.

Seřízení spojky: Na motoru vyhákneme lanko, z boku seřizovacím šroubem nastavíme vypínání páky tak, aby měla nepatrnou vůli (0,5 mm – 1mm).

Zahákneme lanko a seřídíme u páčky na řídítkách krok  s vůlí asi 1-2mm.

 Zkoušku opravené a dobře seřízené spojky provedeme jednoduše zařazením neutrálu a začneme pomalu stiskávat startovací páku. Bez stisknutí páčky spojky nesmí proklouznout. Lze jen protočit motor. Znovu zatlačíme v horní poloze na startovací páku (motor neprotáčet) a následně vypínáme spojku páčkou. V první třetině až v polovině kroku musí spojka vypnout a startovací páka jde bez protočení motoru dolů.

Pokud i po správném nastavení spojky s novými lamelami stále prokluzuje, musíme koupit nové pružiny spojky a proces opakovat. Nouzově můžeme přidat i podložku pod každou ségrovku, ale musíme dát velký pozor na jejich tloušťku, abychom pak spojku vůbec stiskli. Také pak může docházet k velkému opotřebování vypínacích tyček a spodního seřizovacího šroubu na motoru.

 

 

Příčiny, když nám spojka i po výměně lamel dobře nevypíná:

- Vsazování korků a jejich broušení jsme si prováděli sami. Musí být na obou stranách stejně vysoké a vyčnívat nad povrch cca 1,3mm. Zbroušení je dobré jen na soustruhu nebo brusce. Jsou-li korky vyšší, není prostor na primárním řetězu pro odtlačení od sebe nebo zbroušení hází a spojka stále tře o sebe.
- Lamely musejí být vyboulením od sebe. Ve vzniklé dutině je oddělovací plech (meziplech) spojky.
- Pružiny nemají stejný tlak - jsou každá jiná a tím spojka vypíná nakřivo (nepohybuje se rovnoměrně -   pístově).
- Špatně seřízená spojka-nestačí krok. Nejprve seřídit krok dole s vůlí cca 0,5 mm na vypínací páce, pak doladit bowden u páčky.
- Povolený spojkový koš - dotáhnout a zajistit centrální matici.
- Volné kolíky na spojkovém koši - roznýtovat nebo zavařit.

 

Nakonec ještě pro úplnost uvádím části vypínání spojky:

Pro vypínání spojky jsou použity  dvě tyčky. Mezi nimi je pak kulička (průměr 5mm) , která oddělí případný rotační pohyb kratší tyčky od otáčení spojky. Tyčky jsou  běžného průměru 5 mm, ale musí být vyrobeny z kalitelného materiálu a jejich konce zakaleny, aby se kulička, seřizovací šroub nebo lamela nevymačkaly do tyček. Délka delší tyčky je 143 mm a kratší je dlouhá 23 mm. Zakalení konců je cca 10 mm na každém konci tyček. Zakalení provedeme jednoduše ohřátím do červena nad plamenem a ponořením do vody nebo oleje. Na koncích tyček nesmějí být vymačkány velké důlky od kuličky nebo seřizovacího šroubu.
V motoru je uložení následující: Na spojkovou lamelu přijde kratší tyčka, dále kulička a nakonec delší tyčka, která navazuje na seřizovací šroub-červík, který je také z tvrdšího materiálu a ve vypínací páce zajištěn maticí.