DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

Poslední Mohykán

Poslední Mohykán

 

V roce 1982 definitivně skončila dlouhá éra výroby malých motocyklů v tehdejším Československu. V dalším vývoji nových malých motocyklů se bohužel nepokračovalo. Tím se zdá, že je tato kapitola definitivně uzavřena. Málokdo ovšem ví, že výroba v uvedeném roce zas tak nadobro neskončila. Sice to nebyly celé motocykly, ale motory, tedy celá pohonná jednotka od vzduchového filtru až po výfuk se vyráběly dále. Pátral jsem, kam se to vlastně dodávalo. Nakonec se stopa objevila směrem do Polska. Tam se motory dodávaly do závodu Predom-Romet v Bydgoszczi, kde se vyrábělo několik typů malých motocyklů – mopedů. Když v roce 1981 skončila výroba typu malého motocyklu Romet 50T-1 z důvodu ukončení výroby motoru Dezamet  019, byli na tom poláci podobně jako my později – bez malých motocyklů.  Simsonů bylo málo, naše stroje pomalu končily a jejich vývoz do Polska nestačil pokrýt poptávku. Ukončenim výroby Mustangů v roce 1982 se v Považských strojírnách uvolnila výrobní kapacita. Poláci udělali na Rometu 50T-1 konstrukční úpravy a tím vznikl malý motocykl Romet Ogar 200. Ročně jsme pro poláky vyráběli 40 000 motorů. Od roku 1986 se ještě souběžně vyráběl Romet Ogar 205 s polským motorem Dezamet 023. Romet  Ogar 200 se vyráběl až do roku 1990. V Polsku je to oblíbený stroj a celkem běžný, asi jako u nás pionýr. Vzhledem k tomu, že má snížený výkon, byl klasifikován jako moped. Snížení výkonu je dosaženo zmenšením vstupního otvoru v kolínku mezi karburátorem a válcem.

 

Ogar 200 - Specifikace

  •  Motor -  jednoválec, vzduchem chlazený
  •  Typ motoru - Java 223
  •  Objem - 49,9 cm ³
  •  Jmenovitý výkon - 2 hp / 1,4 kW při 4500 ot / min.
  •  Kompresní poměr - 1:9,5
  •  Karburátor - 2917 PSB JIKOV
  •  Převodovka - Třírychlostní, v olejové lázni
  •  Spojka - dvoulamelová, v olejové lázni
  •  Elektrická instalace - 6V - 20W
  •  Svíčka - F80 Iskra
  •  Hmotnost - 60 kg
  •  Spotřeba paliva - 3 l/100 km
  •  Objem nádrže - 9 l
  •  Rezerva - 2l
  •  Rychlost - 50 km / h

 

Do tehdejšího Československa se  Ogary nikdy nedovážely. Proto jsou u nás tyto motocykly celkem neznámé. Přes inzerát se mi podařilo tento stroj s platnými doklady v Polsku zakoupit a po náročnějším a finančně nákladnějším postupu i přihlásit na platné naše doklady. U nás ho provozovat jako moped bez registrace nelze, protože nemá šlapadla.